2023.06.18. 12:00
Ki a rossz autóvezető? Az életkor miatt gyakran felmerül ez a kérdés
Kanyarodik a busz a Búza térnél, és az ablakból látjuk, amint egy fiatal sofőr a szemközti oldalon sávot vált átvágva a záróvonalon az előtte álló kocsi mellé, mert azt egy idős hölgy a pirosnál úgy állította meg, hogy két métert hagyott az előtte lévő autótól. A jól öltözött srác dühösen rákiabál az ablakból, és durvákat mutogat az anyja korabeli hölgynek.
Képünk illusztráció
Forrás: Shutterstock
Fotó: And-One
Ez azért jutott eszembe, mert újra fellángolt, hogy az unióban a 70 fölöttieket orvosilag és gyakorlati vezetésben, sőt, KRESZ-ből is gyakrabban kellene ellenőrizni. A buszban pedig kisebb vita támadt a látottak nyomán, s többen is úgy vélték, hogy az öregek mindig lassítják a forgalmat. Én viszont megkérdezem, e két sofőr közül melyik a veszélyesebb, és kinek kellene vezetési alkalmassági tesztre menni?
Igen, az idősek lassabban, óvatosabban vezetnek, mert tudják, hogy a városi forgalomban így elvesztett néhány perc számtalan veszélyhelyzettől menti meg őket. Akkor hát tényleg velük van a baj, nem az agreszszív önbíráskodó, gátlástalan vezetőkkel? Meddig tart ez a küzdelem az utakon a 70 fölöttiekkel szemben, amikor egy amerikai kimutatás szerint a volán melletti halálesetekben annyi huszonéves hal meg egy év alatt, mint amennyi az összes 70 feletti autóvezetőből (tehát közel háromszor annyi sofőrből). Ezzel szemben rengeteg a zebrán gázolt idős ember, a számuk sokkal több, mint bármely más korosztály balesete. Nem kellene ezért is az időseket külön tornaórákra kötelezni, vagy eltiltani minden idős embert a gyaloglástól? Ha pedig a 70 felettieket a fentiek miatt levizsgáztatják, akkor csak egy lépés, hogy az összes sofőrt iskolázottság (jobb a memóriájuk, stabilabb a KRESZ-tudásuk), munkával járó kézügyesség, reflexidő és sok egyéb más szempont alapján is kategorizálhatják. Tényleg ez a jövő?