Krimi

2024.04.15. 10:47

Kiderült, kik haltak meg a ráckeresztúri légi balesetben

Szombaton zuhant le Martonvásár és Ráckeresztúr között egy kétszemélyes kisgép, a szakértők szerint több mint 300-zal csapódott a földnek. A rendőrség büntetőeljárásban vizsgálja az esetet.

Az EXTRA 330/L típusú gép roncsai. A különleges sportrepülőt, korábban, Besenyei Péter műrepülő-pilóta több alkalommal is vezette

Fotó: feol.hu/ Dienes Gábor

A repülőgép olyan erővel csapódott a földbe, hogy az utastérhez hosszú ideig nem is fértek hozzá, a roncsot munkagépekkel ásták ki a földből. A gép utasainak esélyük sem volt, hogy túléljék a zuhanást. A repülőn egy idősebb és egy fiatalabb férfi utazott, a gép Tökölről szállt fel utolsó útjára. 

Mint azóta kiderült, a gép pilótája egy elismert egyetemi tanár és cégvezető, Magyari József volt, aki 2013–2014-ben szingapúri magyar nagykövet volt, jelenleg több energetikai cég vezetője és a kisrepülő tulajdonosa is.

Fiatal kora óta szenvedélye és hobbija volt a repülés, a repüléstörténet és minden ezzel kapcsolatos tudományág. A férfi önmagáról írt bemutatkozásában is kihangsúlyozta, hogy imádja a repülést, mint később kiderült, nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is. 

A környéken élő szemtanúk elmondták, hogy jó ideje szinte minden hétvégén látták őt repülni a környéken, ahol kisgépével gyakorolt, gyakran még műrepülő-figurákat is csinált. Többek szerint egy ilyennel próbálkozott azon a tragikus szombat délelőttön is, amikor azonban nem sikerült kijönnie az egyik mutatvány bonyolult fordulatából.

Az is kiderült, hogy a pilóta által vezetett gép nem akárkié volt: 

a lezuhant gép lajstromjele megegyezik a neves magyar pilóta, Besenyei Péter korábbi gépének lajstromjelével. Ezt a gépet azonban Besenyei már évekkel korábban eladta, vélhetően ekkor vette meg mostani tulajdonosa.

Sok szakmabeli azt is pletykálja, hogy a magyar klasszis pilóta a most tragikus véget ért géppel többször is versenyzett a híres Red Bull légi parádékon, a gép festése a becsapódáskor is ezeket viselte – írja a Ripost.

Azt azonban egyelőre még nem lehet pontosan tudni, hogyan történt a baleset. Nehezíti a nyomozást, hogy 

az ilyen repülőgépeken nem előírás, hogy legyen adatrögzítő, így a szakértői vélemény szerint feltehetően azon sem volt, amely szombaton lezuhant Ráckeresztúrnál. 

Egyelőre tehát az is csak feltételezés, hogy az 1998-ban gyártott műrepülő szinte függőlegesen, 300 kilométer/óra sebességgel csapódhatott a földbe – írja a Világgazdaság.

Közben kiderült: mégis van videófelvétel a tragédiáról. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) azt közölte MTI-vel, hogy a pilóta rosszulléte okozhatta a szombati, két halálos áldozatot követelő repülőgép-balesetet.

A balesetvizsgálók előbb feltárták és azonosították a repülőgép fő darabjait és kormányfelületeit, majd a hétvégén a helyszínen fellelt akciókamera által rögzített fájlokat helyreállították.

A felvétel alapján a repülés 8. percében a pilótánál feltételezhetően rosszullétre utaló jel mutatkozott, amely után a rögzített felvétel végéig a repülőgép „vezetetlen repülési jelleget” mutatott

– közölte a minisztérium.

Hozzátették, a Közlekedésbiztonsági Szervezet a rendőrség és a légügyi hatóság szakembereivel részletes szemlében vizsgálja a műszaki meghibásodás lehetőségét.

A közleményben emlékeztettek: a HA-PET lajstromjelű Extra 330L típusú repülőgép szombaton fél tízkor szállt fel a tököli repülőtérről, majd három perc múlva megérkezett a Martonvásár – Ráckeresztúr közötti gyakorlólégtérbe, ahol 

néhány perces repülést követően majdnem függőleges helyzetben, nagy sebességgel a földnek csapódott. A pilóta és utasa a helyszínen életét vesztette, a légi jármű megsemmisült.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!