Fenntarthatóság

2024.08.09. 11:50

Megjelent az ESG tanácsadókra vonatkozó szabályozás

A magyar ESG szabályozás egyik kiemelt célja a hazai vállalatok versenyképességét és az ESG kritériumokat támogató, képzett és szakmailag felkészült tanácsadói szektor biztosítása. Ezt a célt szolgálja az ESG tanácsadók akkreditációs követelményrendszerét meghatározó NGM rendelet, ami a Magyar Közlöny 2024. évi 80. számában jelent meg.

MW

Toldi Ottó, a Klímapolitikai Intézet kutatásvezetője, moderátor, Bera Péter, az Energiaügyi Minisztérium Fenntarthatósági és Körforgásos Technológiai Főosztályának vezetője és Bókay Márton, a Nemzetgazdasági Minisztérium nemzeti fejlesztés-finanszírozásért felelős helyettes államtitkára (b-j) az ESG: globális kilátások, magyar helyzetkép című konferencián Budapesten, a Mathias Corvinus Collegium épületében 2024. június 4-én

Forrás: MTI

Fotó: Soós Lajos

Az ESG törvény által biztosított felkészülési időszakban a hazai gazdasági szereplők kellő időben kialakíthatják a sikeres megfelelést támogató üzleti kapcsolataikat. A jogalkotó felismerte, hogy ha egy szervezet nem teljeskörűen saját erőforrással oldja meg a komplex ESG feladatait, hanem külső természetes, vagy jogi személyt von be, akkor olyan jogszabályi környezetre van szükség, ami segíti a felkészült tanácsadói piac kialakulását 

A hazai vállalatok igényei alapján olyan ESG tanácsadókra van szükség, akik a korábban megszerzett részismereteik mellett a komplex ESG megfelelésben is képzettek, tudásukat pedig a változó üzleti és a mindenkori jogszabályi elvárásokhoz folyamatosan adaptálják, megfelelő minőségű és mennyiségű referenciával rendelkeznek, gazdasági és jogi szempontból megbízhatóak, illetve az elvárásokhoz illeszkedő szakértői kapcsolatokat képesek bevonni a tanácsadói folyamatokba. 

Az ESG tanácsadókat a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) akkreditálja a gazdaságfejlesztésért felelős miniszter 29/2024. (VIII.8.) NGM rendeletében szereplő követelményrendszer alapján. Az akkreditációs eljárás részleteit a 11/2024. (VIII.8.) SZTFH rendelet szabályozza. 

Az ESG Tanácsadói akkreditációs eljárás az SZTFH honlapján biztosított űrlap kitöltésével indítható el az Ügyfélkapun keresztül. Az ESG tanácsadói akkreditált státusz a megszerzése után három évig érvényes, és megújítása a lejárat előtt vagy legkésőbb a lejáratot követő két éven belül kérelmezhető. Az akkreditációs folyamatok díjkötelesek. 

Az akkreditált ESG tanácsadók nyilvántartásában természetes és jogi személyek is szerepelhetnek akkreditált ESG tanácsadóként. Az ESG tanácsadói akkreditáció iránti kérelem benyújtásához a kérelmezőknek – legyenek akár természetes, akár jogi személyek - kötelező minimum követelményeknek kell megfelelniük, többek között igazolniuk kell gyakorlati tapasztalatukat. Tehát az akkreditáció iránti kérelem benyújtását megelőző három évben egy 5 pontos listából legalább két tevékenység végzését kell tudni felmutatni minimum 500 ESG szakértői óra időtartamban, úgy, hogy tevékenységenként legfeljebb 350 ESG szakértői óra vehető figyelembe.  Az ESG tanácsadók akkreditációjával és nyilvántartásával kapcsolatos további információk az SZTFH oldalán érhetőek el.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában