2023.03.07. 15:52
Átfogó kutatást végeztek a jövő szervezetéről és a jövő vezetőjéről
A vállalatok versenyképességét tekintve szakadék van a nemzetközi piacon jelenlévő vállalatok és a csak hazai piacon működő vállalkozások között.
Illusztráció
Forrás: Shutterstock
Átfogó kutatást végeztek a jövő szervezetéről és a jövő vezetőjéről a Budapesti Corvinus Egyetemen, és jelentős különbségeket találtak a nemzetköziesedő és a nem nemzetköziesedő vállalatok között – állapította meg a friss kutatás. A nemzetközi piacon működő vállalkozások szinte minden vizsgált dimenzióban jobb értékeket mutattak a csupán hazai piacon működő társaiknál – hívta fel a figyelmet Szanyi-Gyenes Xénia, a kutatócsapat részéről.
A kutatásban vizsgált vállalatok 51 százaléka válaszolta, hogy jelenleg is jelen van a nemzetközi piacon, ám ez az arány magasabb a hazai statisztikai arányt tekintve. A nemzetközi piacon jelen lévő vállalatok folyamatosan új stratégiai kezdeményezésekkel igyekeznek fenntartani a versenyelőnyt, jellemzőbb az egyéni szintre lebontott stratégia, valamint a nyitott, a szervezet minden tagja számára elérhető információáramlás, ahogy az innováció, technológiai újítások bevezetése iránt is sokkal nyitottabbak. Szemben azon vállalatokkal, amelyek kizárólag a hazai piacon képzelik el működésüket, ott a stratégia, az információ a vezetés kezében összpontosul, és sokkal jellemzőbb, hogy szerveztük csak a már elterjedt, bizonyított technológiákat alkalmazza. Így joggal merülhet fel a kérdés, hogy a nemzetköziesedés látványos előnyei ellenére, vajon miért nem tervezi sok vállalat, hogy nemzetközi piacon is megjelenjen? A szabadszavas válaszokat tekintve – „hazai piac a cél; számunkra elég a hazai piac; helyi vállalkozás vagyunk” – a vállalati növekedés egyfajta megrekedését is jelentheti, ami egyértelmű korlátot mutat, az amúgy folyamatosan hálózatosodó és nemzetköziesedő vállalati folyamatokban. A válaszokat bekategorizálva erőforrás és szaktudásbeli okokkal indokolták a hazai piacra való koncentrálást.