műanyagszemét

2021.11.06. 15:15

A vízben felhalmozódott hulladék hajthatná az óceánok szemétgyűjtő hajóit

Az óceánok szemétgyűjtő hajóira vonatkozó elképzelést a Worcesteri Politechnikai Intézet, a Woods Hole Oceanográfiai Intézet és a Harvard Egyetem kutatói tették közzé.

Pilot whale (Globicephala macrorhynchus) swimming among plastic and garbage. This phenomenon is only generated in the so-called drift lines, where multitudes of organisms and unfortunately garbage accumulate. Tenerife, Canary Islands. (Photo by Sergio Hanquet / Biosphoto / Biosphoto via AFP)

Forrás: Biosphoto via AFP

Fotó: Sergio Hanquet

A tudósok az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányukban mutatják be, hogyan alakítható át a műanyagszemét a hajók üzemanyagává.

Évente több millió tonnányi műanyag kerül az óceánokba, ennek egy része darabokra esik és lebomlik, másik része viszont hatalmas szeméthalommá áll össze, amely az óceánok távol eső területeire is elsodródik. Mivel ezek a szigetek óriási veszélyt jelentenek az óceánok élővilágára, a környezetvédők különböző módszerekkel próbálják megtisztítani tőlük az óceánokat.

Ezen projektek során a szemétszigethez általában hajót küldenek, amely a lehető legtöbb hulladékot összegyűjti, majd rakományát a kikötőbe viszi, hogy ott feldolgozzák. Az új tanulmány szerzői szerint

sokkal hatékonyabb és jóval inkább környezetbarát lenne, ha magát a műanyag szemetet alakítanák át üzemanyaggá,

amely a szemétfeldolgozó gépet és a hajót is hajtaná, így a folyamatot nem kellene megszakítani – olvasható a techxplore.com technológiai hírportálon.

A szakemberek szerint a műanyag hidrotermikus cseppfolyósítás (HTL) révén olajjá alakítható. A folyamatban a műanyagot 300-550 Celsius-fokra kell melegíteni a tengerszinti nyomás 250-300-szorosán. Kiszámolták, hogy egy HTL-átalakítót szállító hajó elég olajat képes előállítani ahhoz, hogy üzemanyagot biztosítson az átalakító és a hajó motorja számára is.

A tudósok elismerik, hogy az olaj égetése szén-dioxidot bocsátana a légkörbe, de kiemelik, hogy a kibocsátott mennyiség még mindig kisebb, mint az, amennyit a hajó a hagyományos olaj elégetésével bocsát ki a kikötőbe tartó útjain és vissza. Hozzátették: a hidrotermikus cseppfolyósítás is jár némi szilárd melléktermékkel, amelyet idővel a kikötőbe kell szállítani, de elég lenne ezt néhány havonta megtenni.

Borítókép: Műanyag és más szemét között úszó rövidszárnyú gömbölyűfejű-delfinek (Globicephala macrorhynchus) Tenerife (Kanári-szigetek) közelében / Illusztrációfotó

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!