Digitália

2023.09.20. 06:00

A világ első emberszerű robotokat készítő gyára tömeggyártásba kezd

Ilyen még nem volt: az Agility Robotics sorozatban fogja gyártani a borítóképünkön is látható Digit nevű humanoid robotokat. Jelenlegi kapacitásuk évi 10 ezer előállítására elegendő.

MW

Digit, a sorozatgyártásban készülő humanoid robot

Forrás: Agility Robotics

Digit robotot úgy tervezték, hogy biztonságosan végezzen hasznos munkát a kifejezetten emberek számára kialakított terekben. A humanoid első feladatai közé tartozik a nagy tömegű anyagmozgatás – segédmunka – a raktárakban és az elosztó központokban: saját magukat, az elkészült robotokat is ők fogják csomagolni. Az Agility Robotics ügyfelei 2024-ben várhatják az első robotok kiszállítását.

A cég ezzel olyan versenytársakat előz meg, mint Elon Musk: sikerült lehagyni a Teslát és annak Optimus robotját a humanoid robotok tömeggyártásának elindításával.

Damion Shelton, az Agility Robotics társalapítója és vezérigazgatója szerint a robotjukat olyan nehéz problémák megoldására építették, mint a munkahelyi fizikai sérülések, a munkahelyi kiégés, motiválatlanság, a magas fluktuáció és a munkaerőhiány, azzal a végső elképzeléssel, hogy az embereket valóban emberhez méltó munkákkal foglalkoztassák.

A robot 175 cm magas, 65 kg, 16 kg terhet bír el. A nap 24 órából 16-ban működik, majd csatlakozik a dokkolóhoz, amikor feltölti magát. Könnyen telepíthető: nincs szükség hosszadalmas, költséges utólagos felszerelésre.

A fenti videóban megszólaló Aindrea Campbell, az Agility Robotics vezérigazgatója több mint húsz évet dolgozott operatív vezetőként olyan vállalatoknál, mint a Ford és az Apple.

„A RoboFab csúcstechnológiás gyártási központ létrehozásával az oregoni Salemben, nemcsak a fejlett robotrendszerek fejlesztését és bevezetését gyorsítjuk fel, hanem az innovációt és a magasan képzett munkalehetőségeket is megteremtjük."

Forrás: Agility Robotics

A cég robotja, a Digit tehát a gyárban fog dolgozni – mozgatja, be- és kirakodja az anyagokat –, de a vezérigazgató szerint a létesítmény több mint 500 embert is foglalkoztat majd.

Az Agility Robotics és a Ford által közösen kifejlesztett robot képes fel-le mozogni a lépcsőn, miközben erős kézzel tartja a csomagokat, kirakja a konténereket, és az anyagokat raklapra vagy a szállítószalagra teszi, segít az anyagok szétválogatásában és felosztásában.

A 2015-ben alapított Agility 2018-ban kezdte el szállítani Digit robotját az ügyfeleknek, és 2020-ban kötött megállapodást a Forddal. Robotjai csomagmozgatásra, traktorok, pótkocsik kirakodására képesek. Gyalogolnak előre, hátra, oldalra, fel és le, lejtőn, strukturálatlan terepen át, helyben fordulhatnak, szükség esetén görnyedve járnak.

A Digit az év elején új fejet és kezet kapott.

Nem véletlenül fejlesztették emberi alakúra: azt akarták, hogy képes legyen emelni, rendezni és manőverezni, miközben egyensúlyban marad, és így olyan környezetben működhet, ahol a lépcsők vagy más szerkezeti elemek egyébként korlátozhatnák a robotok használatát.

Újratölthető lítium-ion akkumulátorokkal működnek. Viszont nem lesz ötujjas kezük, a robotkéz inkább karomnak vagy kesztyűnek tűnik.

„Az emberi kezek nagyon összetettek” – mondta Shelton. „Amikor más gyártóknál öt ujjú robotokat látok, azt gondolom, nagyszerű. Valaki épített egy robotot, aztán ráépítettek még két robotot arra a robotra, annyira bonyolult az emberi kéz. Mi olyan kezet adunk nekik, amely nem bonyolultabb, mint amilyenre szükségük van a munkához.”

Arra a kérdésre, hogy a cég technológiája „ellophat munkahelyeket” az emberektől, Shelton azt mondta, hogy a Digit lehetővé teszi a gyártási és logisztikai vállalkozások számára a növekvő kereslet kielégítését, mivel számukra nagyon nehéz munkaerőt toborozni, és sok munkavállalójuk nyugdíjba vonul, vagy elhagyja az iparágat.

Forrás: Agility Robotics

A Digitnek több millió olyan állást szerepet kell majd betöltenie, amelyeket „emberi lények” nem akarnak ellátni. Ugyanakkor az Agility Robotics úgy tervezte humanoid robotjait, hogy biztonságosan és önállóan működjenek „robot munkatársként”.

Campbell az új létesítményt az első (szintén Ford) autógyár több mint egy évszázaddal ezelőtti létrehozásához hasonlította.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!