Közélet

2016.02.13. 09:27

Hogy ne csapják be a termékbemutatón...

Fontos jogszabályi változások történtek a közelmúltban a termékbemutatókkal kapcsolatban, azonban a szervező cégek is újabb ellenmódszereket dolgoztak ki.

Hajdu Zsolt (Dunántúli Napló)

A fogyasztók védelme érdekében tavaly december 12-től újabb szigorítások léptek életbe – tájékoztatta lapunkat Horváth Lászlóné, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Baranya megyei szervezetének elnöke. – Ez alapján ma már tilos az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódóan az ajándékjuttatás, az árengedmény, a kedvezmény, a vagyoni előny és az ajándéksorsolás reklámja. Az új szabályok szerint a termékbemutatókat előre be kell jelenteni az önkormányzatoknál, és a szervezők kötelesek ügyintézési lehetőséget, ügyfélszolgálatot biztosítani vásárlóiknak személyesen, írásban, telefonon és elektronikus úton is – hangsúlyozta az elnökasszony.

Szintén nem engedélyezi a törvény az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során a pénzügyi szolgáltatásokat – például a hitelfelvételt –, mindössze a bankkártyás fizetés lehetséges.

„Ingyenes” egészségügyi vizsgálat

Ma is alkalmazzák azt a gyakorlatot a szervező cégek, hogy az árubemutatókat különböző „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „egészségnapként” „ingyenes állapotfelmérésként” hirdetik meg. A hatóságok ellenőrzési tapasztalatai ugyanakkor azt mutatják, hogy ezeket az előadásokat, illetve az azokon végzett különböző vizsgálatokat a legtöbb esetben egészségügyi végzettséggel nem rendelkező személyek bonyolították le, gyakorlatilag szakszerűtlenül. Többen is beszámoltak olyan esetekről, amikor a résztvevőket pszichés nyomásgyakorlással próbálták meg rábírni a nagy értékű vásárlásra.

Több esetben előfordult, hogy a résztvevőkben az előadást tartók szégyenérzetet igyekeztek kelteni, azt állították, hogy aki nem vásárol a bemutatott termékekből, az sajnálja kifizetni szerettei vagy családtagjai egészségére a pénzt.

Lakásban

Elterjedt módszer: telefonon felhívják az ügyfeleket, hogy nagy értékű nyereményt szeretnének átadni számukra. Ennek kapcsán megkérik, hívja a lakására néhány barátját, szomszédját, hogy így együtt örülhessenek a nyereménynek. Amikor azonban megérkezik a „nagy értékű ajándék”, a cég képviselője termékismertetésbe kezd. Ezeket a „rendezvényeket” nem jelentik be a szervezők az illetékes jegyző felé, tudván, hogy a hatóságok erről nem értesülhetnek, így az ellenőrzés alól is kibújhatnak.

Kuponok és egyéb vevőcsalogatók

A termékbemutatókat szervező cégek egy része többek között úgy próbálja meg kijátszani a legújabb törvényi előírásokat és szabályozást, hogy az árubemutatók során a termékről és annak tulajdonságairól csak tájékoztatják a jelen lévő érdeklődőket, a bemutatott termékek megrendelése csak interneten, illetve telefonon keresztül lehetséges és nem a helyszínen. Előfordult olyan eset is, hogy a bemutató résztvevőinek különböző vásárlási kuponokat adtak át az előadás helyszínén, amelyeket csak a vállalkozás üzletében lehetett beváltani, természetesen csak termékvásárlással egybekötve.

Ez utóbbi esetben viszont semmilyen speciális joga nem lesz a vásárlónak, hiszen nem üzlethelyiségen kívül vásárol, és nem is online módon, természetesen erre jellemzően nem hívják fel az előadáson részt vevők figyelmét a vállalkozások.

Telephely-e?

A vendéglőbe meghirdetett termékbemutatókkal kapcsolatban azt gondolhatnák, nem kockáztatnak sokat, ha vásárolnak, hiszen ha nem tetszik a termék, úgy 14 napon belül elállhatnak a szerződéstől. Nem árt azonban megnézni a papírokat aláírás előtt, mert ha kiderül, hogy a vállalkozás telephelye a vendéglőben van, akkor – mivel ez nem minősül üzleten kívül kötött szerződésnek – nem illeti meg a vásárlót a speciális termékértékesítés kapcsán biztosított 14 napos indokolás nélküli elállási jog.

Címkék#Pécs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!