Kultúra

2008.06.14. 17:29

Frankenstein tarolt a POSZT-on

Mundruczó Kornél és Bíró Yvette Frankenstein-terv című darabja nyerte a VIII. POSZT legjobb előadásának járó díját. A Bárka Színház előadása a legjobb női színésznőnek járó elismerést és a közönségdíjat is megkapta.

Mészáros B. Endre (DN)

Ahogy a szakmai beszélgetésen is elhangzott: kissé depressziósan indult az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó, a sokkot a három napos eső okozta. A végén pedig a gálaműsor hagyott kérdőjeleket az emberekben. A díjkiosztó betétműsora a tavaly bevált módi szerint színművész és médiasztár párosokat vonultatott fel.

A nagy nevekkel nem is volt baj: Udvaros Dorottyától Stohl Andráson át Lévai Balázsig és Winkler Nóráig többen is felléptek. Operettekből adtak elő szerelmi kettősöket, ám láthatóan csak kitöltötték a műsoridőt, mert sem az énekükben, sem a színpadi játékukban nem volt erő, s legfeljebb az volt a meglepetés, hogy a díjátadásokkal együtt is alig tartott háromnegyed óráig a program.

Mindemellett a versennyel nem volt gond. Jordán Tamás úgy összegzett: markáns összeállítás ez, pontosan tudni, hogy melyik darab miért van itt.

A gála nagy pozitívuma ugyanakkor, hogy a díjazottak nem „futárok” útján, hanem kilencven százalékban személyesen vették át az elismeréseket, amire az elmúlt nyolc évben nem volt példa. A sort a színészzsűri díjaival indították, s a legjobb női alakításért Ladányi Andreát hívták a színpadra. „Az öreg hölgy” feltűnően fiatalosan és csinosan fogadta az ünneplést, majd a szombathelyi Czukorshowban a férj szerepét játszó Anger Zsolt vehette át az elismerést. A Fidelio-Súgó folyóiratok a legjobb 30 év alattiakat jutalmazták, és itt a hölgyeknél a székelyudvarhelyi Bartsch Kati (Love & Money) lett a befutó, valamint a budapesti KOMA öt fős csapata (Plazma).

[caption id="" align="alignleft" width="278"] A Bárka Színház tarolt a Frankenstein-tervvel (forrás: FoTóth, poszt.com)
[/caption]A közönségzsűri ezúttal a Frankenstein-tervet nevezte meg a legjobb előadásnak, amire egy néző csak annyit jegyzett meg: jó lett volna tényleg látni. Tény, hogy kissé groteszk a helyzet: a Bárka Színház bemutatójára negyvenheten fértek be, és a két pécsi előadást a szakemberek mellett összesen huszonhét baranyai tekinthette meg, s ebből lett a közönségdíj. Mundruczó Kornél és Bíró Yvette darabja egyébként tarolt a versenyben. A filmrendező Cannes után Pécset is meghódította, hiszen a darab a közönségnél és a szakmai zsűrinél is a legjobb előadás lett. Sőt, Monori Lili megkapta érte a legjobb női főszereplő címet is. Mindemellett elgondolkodtató, hogy sokáig az is kérdéses volt, lesz-e belőle egyáltalán versenyprogram. Másrészt máris jelezték, ezentúl alapfeltétel lesz, hogy kilencven főnél kisebb nézőterű színjáték nem jöhet a POSZT-ra.

Begyűjtötte aztán a Czukorshow is második elismerését, Vasvári Emese (feleség), kapta a legjobb női epizódszereplő díjat, míg a férfiaknál ezt a címet a sepsiszentgyörgyi Pállfy Tibor (az Yvonne, burgundi hercegnő kamarása) vehette át.

Zsótér Sándor ismét, immár harmadszor lett a legjobb rendező, a legjobb férfi színész pedig egy „hölgy”, Pintér Béla, aki A démon gyermekeiben az anyát alakította. Bodó Viktorék sem távoztak üres kézzel, a nyíregyházi társulatot a legjobb együttes munkáért jutalmazták, s különdíjat vehettek át a szabadkaiak is az Urbi et Orbi-ért. Az egyetlen pécsi vonatkozású elismerést Bagossy Levente, a város szülötte kapta, akit az Asztalizene díszleteiért díjaztak.

Növekvő OFF-nehézségek a helyszínek miatt

Az OFF-programok sínylették meg legjobban az időjárást, ezért Máté Péter főszervezőt arról kérdeztük, összegezze az esős napok következményeit, valamint a minden eddiginél nagyobb rendezvénysorozat tapasztalatait.

– Eljutottunk a felső határig, ezért én azon leszek, hogy legalább tíz százalékkal kevesebb program legyen jövőre. Az eső bekergetett minket fedett terekbe, de két-három kivétellel szinte mindent összehoztunk így is, igaz, sokkal visszafogottabban. Amiért a szívem vérzik, az a békéscsabaiak bemutatkozása, akik épp csak kipakoltak, és kitört a zuhé.

Kiderült az is, nehéz már meglepő nagy neveket hozni, mert időközben minden befutott dzsessz és újhullámos csapat megfordult a városban. Az is óriási gond, hogy hiperaktívak lettek a Dante Café környékén lakók, így lehet, hogy ez a helyszín kiesik a következő POSZT-OFF-ból, 80 decibelel ugyanis nem lehet kerti hangversenyeket csinálni. A Helyőrségi Klub már korábban bezárt, és az EKF-készülődés megszüntetheti a Bóbitát, valamint az Ifjúsági Házat is. Szóval nem marad a fiatal tehetségeknek fellépési helyszínük.

Néhány vélemény a baranyai közönség soraiból

A gála után arra kértünk néhány nézőt, hogy véleményezzék a zsűrik döntését.

– Jogos Zsótér sikere, hiszen rendezői fogásokkal egy gyengébb társulatból is kimagasló előadást tudott kihozni. Ladányi Andrea pedig balettos mivolta ellenére prózában is nagyot alakított, igaz, egyetlen érzelmet kellett mindvégig láttatnia. Vajon milyen lenne egy hullámzóbb jellemben?

– Ha egy darab pusztán történetet mesél el kitűnő rendezői ötletekkel, az már nem is lehet első? A Hullámtörés szerintem arról és úgy szól, amire napjainkban a közönség, nem pedig a szakma a kíváncsi. Másrészt Soltész Bözse nagyobbat játszott benne, mint bármelyik díjnyertes.

– Nem értem, hogy miért mellőzik ilyen feltűnően Trill Zsoltot. Az Úri Muri főszereplője immár negyedjére van itt a POSZT-on, rendre fantasztikusan játszik, mégsem méltatják semmiféle elismerésre.

– Eleinte minden ismerősöm az Asztalizenét sztárolta, meg voltam győződve, hogy leosztottak nekik több díjat is. Most viszont örömmel látom, hogy nem lefutott forgatókönyv szerint megy a zsűrizés. Bár én a Szabadaz Á!-nak is adtam volna valamit.

– Eljutottunk a felső határig, ezért én azon leszek, hogy legalább tíz százalékkal kevesebb program legyen jövőre. Az eső bekergetett minket fedett terekbe, de két-három kivétellel szinte mindent összehoztunk így is, igaz, sokkal visszafogottabban. Amiért a szívem vérzik, az a békéscsabaiak bemutatkozása, akik épp csak kipakoltak, és kitört a zuhé.

Kiderült az is, nehéz már meglepő nagy neveket hozni, mert időközben minden befutott dzsessz és újhullámos csapat megfordult a városban. Az is óriási gond, hogy hiperaktívak lettek a Dante Café környékén lakók, így lehet, hogy ez a helyszín kiesik a következő POSZT-OFF-ból, 80 decibelel ugyanis nem lehet kerti hangversenyeket csinálni. A Helyőrségi Klub már korábban bezárt, és az EKF-készülődés megszüntetheti a Bóbitát, valamint az Ifjúsági Házat is. Szóval nem marad a fiatal tehetségeknek fellépési helyszínük. Néhány vélemény a baranyai közönség soraiból A gála után arra kértünk néhány nézőt, hogy véleményezzék a zsűrik döntését.

– Jogos Zsótér sikere, hiszen rendezői fogásokkal egy gyengébb társulatból is kimagasló előadást tudott kihozni. Ladányi Andrea pedig balettos mivolta ellenére prózában is nagyot alakított, igaz, egyetlen érzelmet kellett mindvégig láttatnia. Vajon milyen lenne egy hullámzóbb jellemben?

– Ha egy darab pusztán történetet mesél el kitűnő rendezői ötletekkel, az már nem is lehet első? A Hullámtörés szerintem arról és úgy szól, amire napjainkban a közönség, nem pedig a szakma a kíváncsi. Másrészt Soltész Bözse nagyobbat játszott benne, mint bármelyik díjnyertes.

– Nem értem, hogy miért mellőzik ilyen feltűnően Trill Zsoltot. Az Úri Muri főszereplője immár negyedjére van itt a POSZT-on, rendre fantasztikusan játszik, mégsem méltatják semmiféle elismerésre.

– Eleinte minden ismerősöm az Asztalizenét sztárolta, meg voltam győződve, hogy leosztottak nekik több díjat is. Most viszont örömmel látom, hogy nem lefutott forgatókönyv szerint megy a zsűrizés. Bár én a Szabadaz Á!-nak is adtam volna valamit. A Bárka Színház tarolt a Frankenstein-tervvel (forrás: FoTóth, poszt.com) -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!